هیچکدام از ابزار های مختلف گیمیفیکیشن مانند تشویق کاربران و یا جمع کردن جایزه ها نمیتواند کاربران را مجبور کند تا کاری را که به آن علاقه ای ندارند ، انجام بدهند .گیمیفیکیشن  زمانی کارمیکند که کاربران بخشی از اکوسیستم بازی بوده و با اپلیکیشن موبایلتان ارتباط برقرار کرده و به اصطلاح درگیر بازی شده باشند .

گیمیفیکیشن برای کاربرانی که رابطه شان با اپلیکیشن قطع گردیده کاری انجام نمیدهد و نمیتواند تاثیری در بازگرداندن آنها داشته باشد .


mobile gamification


روشهای مختلفی برای استفاده از استراتژی "ایجاد انگیزش" وجود دارد . مدالها ، امتیازات تشویقی و رتبه بندی را میتوان از رایج ترین این روشها نام برد  . اگر قصد دارید اپلیکیشن موبایلی تان را بوسیله این ابزار های قدرتمند تکامل دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که بدون هدف گذاری دقیق  و صحیح و یا اطلاع از اینکه این ابزارها چگونه با کاربر ارتباط برقرار میکنند نمیتوانید از آنها استفاده کنید و متعاقباً گیمیفیکیشن موثر واقع نخواهد شد .

گیمیفیکیشن بیشتر از آن که به تکنولوژی و متدلوژی بپردازد با روانشناسی افراد در ارتباط است .


برای ادامه مطلب کلیک کنید




قبل از اینکه شروع به اجرای تکنیک های گیمیفیکیشن  نمایید ، مطئن شوید مسائل زیر را بخوبی میدانید :

1- مشخص کردن برنامه ها

این تکنیک نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد . میبایست قبل از اجرا ، اهداف و برنامه هایتان را تعیین نمایید . با این سوالها شروع کنید :

چه چیزهایی را با اجرای این تکنیک میخواهید بدست بیاورید ؟؟

میخواهید مشتریان فعلی تان را حفظ کرده و میزان تعهد و تعلق آن ها را افزایش دهید و یا میخواهید یک چرخه بازاریابی ویروسی برای جذب مشتریان راه اندازی کنید ؟؟؟

فقط بخاطر اینکه اپلیکیشنها و سایتهای دیگر از تاکتیک گیمیفیکیشن  استفاده میکنند به سراغ آن نروید.افراد موفق برای کارهایی که میخواهند انجام بدهند یک برنامه ی حساب شده به همراه دلایلی قانع کننده برای انجام آن دارند .

2- ایجاد ارزش

تکنیک هایی که به کار میبرید باید ارزش آفرین باشند :

کاربر احساس کند در پایان یک مرحله توانسته یک کار مشکل و نشدنی را انجام دهد . حس پیروزی برای انسانها بسیار ارزشمند است .

کاربران را به رقابت کردن ترغیب کنید . آنها علاوه بر دیگران حتی میتوانند با خودشان رقابت کنند و رکوردهایشان را بشکنند .

3-منطبق بودن با اکوسیستم (چرخه فعالیت اپلیکیشن)

پاداشها و رتبه بندی برای تمامی انواع اپلیکیشنها کار نمیکند . پاداشها باید در راستای اهداف  کلی برنامه و دست یابی به آنها ، پرداخت شود . تکنیکهایی را ایجاد کنید که به خوبی با اکوسیستم اپلیکیشن منطبق هستند.

بسته به نوع اپلیکیشن و رفتارهای کاربران فعلی ، گیمیفیکیشن را در قسمتهایی که امکان جذب ، درگیر کردن و وفاداری مشتری را به شما میدهد اعمال کنید . همچنین قسمت های اصلاح و مدیریت رفتارهای مشتریان و یا حتی بخشهای تجاری نیز میتواند از دیگر اهداف این تاکتیک باشد .

4- سادگی

اپلیکیشن های زیادی را سراغ دارم که توانایی های خوبی داشتند ،اما از زمانی که شروع به گیمیفیکیشن کردند ، روال آنها بسیار پیچیده شد .گیمیفیکیشن بخاطر راه اندازی قسمت های زیاد در لایه های درونی برنامه میتواند برای برنامه نویسها سخت باشد ، اما اجازه ندهید این موضوع به مشتریان سرایت کرده و کار با اپلیکیشن را برای آنها سخت کند . علاوه بر این ، شما مشتریانی دارید که بیشترین ارتباط را با شما دارند و نمیخواهید در تداوم این ارتباط خللی وارد شود ، بلکه در نظر دارید برنامه تان را برای آنها خیلی ساده کنید  تا تعامل بیشتری با تکنیکهای گیمیفیکیشن شما داشته باشند . همزمان با اینکه امتیازات مختلفی را به کاربر میدهید  ، کم کم میتوانید امکانات را بر اساس امتیاز و یا رتبه در اختیارش قرار دهید . این روش به شما اجازه میدهد تا تجربه اول کاربر را ساده کرده و به تدریج ارزشهای جدیدی به او ارائه نمایید .

5- چرخه "به اشتراک گذاری" ایجاد کنید

گیمیفیکیشن به تنهایی کار زیادی برای شما انجام نخواهد داد مگر  اینکه کاربران شما موفقیت هایشان را به رخ سایرین بکشند!!!!! . متعاقباً  این رقابت ، در جذب مشتری به شما کمک خواهد کرد . پس قطعاً، قسمتهایی که به کاربرانتان اجازه میدهد ، تا موفقیت هایشان در اپلیکیشن شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند ، در پیاده سازی بگنجانید .

6-پاداشهای سریع

این یک مسئله ی طبیعی است که فکر کنید یک پاداش بزرگ در انتهای تکمیل یک قسمت، مشتری را نسبت به شما متعهد میگرداند . اما در حقیقت اگر شما آن پاداش بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید که متناوبا و در بعضی قسمتهای مهم بازی بصورت خرد شده ارائه میشود ، کاربران را بیشتر درگیر بازی خواهد کرد .

این مسئله یک حس موفقیت به کاربرانتان القاء خواهد کرد که موجب میشود آنها دلبستگی بیشتری نسبت به بازی داشته باشند .