هیچکدام از ابزار های مختلف گیمیفیکیشن مانند تشویق کاربران و یا جمع کردن جایزه ها نمیتواند کاربران را مجبور کند تا کاری را که به آن علاقه ای ندارند ، انجام بدهند .گیمیفیکیشن زمانی کارمیکند که کاربران بخشی از اکوسیستم بازی بوده و با اپلیکیشن موبایلتان ارتباط برقرار کرده و به اصطلاح درگیر بازی شده باشند .
گیمیفیکیشن برای کاربرانی که رابطه شان با اپلیکیشن قطع گردیده کاری انجام نمیدهد و نمیتواند تاثیری در بازگرداندن آنها داشته باشد .
روشهای مختلفی برای استفاده از استراتژی "ایجاد انگیزش" وجود دارد . مدالها ، امتیازات تشویقی و رتبه بندی را میتوان از رایج ترین این روشها نام برد . اگر قصد دارید اپلیکیشن موبایلی تان را بوسیله این ابزار های قدرتمند تکامل دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که بدون هدف گذاری دقیق و صحیح و یا اطلاع از اینکه این ابزارها چگونه با کاربر ارتباط برقرار میکنند نمیتوانید از آنها استفاده کنید و متعاقباً گیمیفیکیشن موثر واقع نخواهد شد .
گیمیفیکیشن بیشتر از آن که به تکنولوژی و متدلوژی بپردازد با روانشناسی افراد در ارتباط است .
قبل از اینکه شروع به اجرای تکنیک های گیمیفیکیشن نمایید ، مطئن شوید مسائل زیر را بخوبی میدانید :
1- مشخص کردن برنامه ها
این تکنیک نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد . میبایست قبل از اجرا ، اهداف و برنامه هایتان را تعیین نمایید . با این سوالها شروع کنید :
چه چیزهایی را با اجرای این تکنیک میخواهید بدست بیاورید ؟؟
میخواهید مشتریان فعلی تان را حفظ کرده و میزان تعهد و تعلق آن ها را افزایش دهید و یا میخواهید یک چرخه بازاریابی ویروسی برای جذب مشتریان راه اندازی کنید ؟؟؟
فقط بخاطر اینکه اپلیکیشنها و سایتهای دیگر از تاکتیک گیمیفیکیشن استفاده میکنند به سراغ آن نروید.افراد موفق برای کارهایی که میخواهند انجام بدهند یک برنامه ی حساب شده به همراه دلایلی قانع کننده برای انجام آن دارند .
2- ایجاد ارزش
تکنیک هایی که به کار میبرید باید ارزش آفرین باشند :
کاربر احساس کند در پایان یک مرحله توانسته یک کار مشکل و نشدنی را انجام دهد . حس پیروزی برای انسانها بسیار ارزشمند است .
کاربران را به رقابت کردن ترغیب کنید . آنها علاوه بر دیگران حتی میتوانند با خودشان رقابت کنند و رکوردهایشان را بشکنند .
3-منطبق بودن با اکوسیستم (چرخه فعالیت اپلیکیشن)
پاداشها و رتبه بندی برای تمامی انواع اپلیکیشنها کار نمیکند . پاداشها باید در راستای اهداف کلی برنامه و دست یابی به آنها ، پرداخت شود . تکنیکهایی را ایجاد کنید که به خوبی با اکوسیستم اپلیکیشن منطبق هستند.
بسته به نوع اپلیکیشن و رفتارهای کاربران فعلی ، گیمیفیکیشن را در قسمتهایی که امکان جذب ، درگیر کردن و وفاداری مشتری را به شما میدهد اعمال کنید . همچنین قسمت های اصلاح و مدیریت رفتارهای مشتریان و یا حتی بخشهای تجاری نیز میتواند از دیگر اهداف این تاکتیک باشد .
4- سادگی
اپلیکیشن های زیادی را سراغ دارم که توانایی های خوبی داشتند ،اما از زمانی که شروع به گیمیفیکیشن کردند ، روال آنها بسیار پیچیده شد .گیمیفیکیشن بخاطر راه اندازی قسمت های زیاد در لایه های درونی برنامه میتواند برای برنامه نویسها سخت باشد ، اما اجازه ندهید این موضوع به مشتریان سرایت کرده و کار با اپلیکیشن را برای آنها سخت کند . علاوه بر این ، شما مشتریانی دارید که بیشترین ارتباط را با شما دارند و نمیخواهید در تداوم این ارتباط خللی وارد شود ، بلکه در نظر دارید برنامه تان را برای آنها خیلی ساده کنید تا تعامل بیشتری با تکنیکهای گیمیفیکیشن شما داشته باشند . همزمان با اینکه امتیازات مختلفی را به کاربر میدهید ، کم کم میتوانید امکانات را بر اساس امتیاز و یا رتبه در اختیارش قرار دهید . این روش به شما اجازه میدهد تا تجربه اول کاربر را ساده کرده و به تدریج ارزشهای جدیدی به او ارائه نمایید .
5- چرخه "به اشتراک گذاری" ایجاد کنید
گیمیفیکیشن به تنهایی کار زیادی برای شما انجام نخواهد داد مگر اینکه کاربران شما موفقیت هایشان را به رخ سایرین بکشند!!!!! . متعاقباً این رقابت ، در جذب مشتری به شما کمک خواهد کرد . پس قطعاً، قسمتهایی که به کاربرانتان اجازه میدهد ، تا موفقیت هایشان در اپلیکیشن شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند ، در پیاده سازی بگنجانید .
6-پاداشهای سریع
این یک مسئله ی طبیعی است که فکر کنید یک پاداش بزرگ در انتهای تکمیل یک قسمت، مشتری را نسبت به شما متعهد میگرداند . اما در حقیقت اگر شما آن پاداش بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید که متناوبا و در بعضی قسمتهای مهم بازی بصورت خرد شده ارائه میشود ، کاربران را بیشتر درگیر بازی خواهد کرد .
این مسئله یک حس موفقیت به کاربرانتان القاء خواهد کرد که موجب میشود آنها دلبستگی بیشتری نسبت به بازی داشته باشند .