همانطور که خوب در جریان هستید من و چند تن از دوستان گروه مطالعه ای تشکیل دادیم . و هر کدام کتابی را برای مطالعه انتخاب کردیم و شروع به مطالعه کردیم . اولین جلسه از دورهمی به خوبی و خوشی انجام شد و حقیقتش رو بخواهید نتایج جلسه فراتر از اون چیزی بود که فکر می کردم :)

بالاخره دیشب فرصتی به وجود آمد و من خلاصه ی خودم رو مرتب کردم و گفتم برای دوست داران گیمیفیکیشن و بچه های گروه که در جلسه ی قبل نبودند بگذارم تا استفاده کنند.




اول یک توضیحی درباره این کتاب و نویسنده اش بدهم ...


برای ادامه کلیک کنید


توضیحات کتاب : همانطور که می دانید این کتاب از سری کتابهایی است که به How to do معروف هستند و به زبان ساده و کاملا عملیاتی موضوعات هر کتاب را بررسی کرده و چون من قبلا کتاب عکاسی آن را خونده بودم شیوه نگارش اون رو پسندیده بودم و دلیل اصلی من برای انتخاب این کتاب این بود . برای دیدن بقیه ی کتاب های این انتشارات اینجا را بزنید .برای دیدن توضیحات بیشتر در خصوص این کتاب اینجا را بزنید .


توضیحات در خصوص نویسنده : کریس دوگان مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Badgevile یکی از معتبرترین شرکت هایی که خدمات پلتفرم های گیمیفیکیشن می دهد و از این جهت مطالب عملیاتیه جالبی در کتاب نوشته شده است .و البته در قسمت هایی هم به شرکت خودش اشاراتی کرده .


نکته جالب : تکیه کلام این بنده خدا Indeed هست :)


خوب سریعتر بریم سراغ خلاصه فصل اول من تلاش کردم که نکات مهم را برای این خلاصه انتخاب کنم ولی خوب در قسمتهایی چون مطلب از دست می رفت حیفم آمد که در خلاصه نیاورم .

این شما و این هم فصل اول


part1


بخش اول : آموزش مقدماتی : چنگ زدن به مقدمات

فصل اول : گیمیفی  چی چی ؟ مقدمات گیمیفیکیشن J

 

این واژه اولین بار در ژانویه 2011 استفاده شد. براساس گفته شرکت گارتنر (یک شرکت معتبر حال و آینده پژوهی !) در سال 2014 بیشتر از 70 درصد از 2000 تا سازمان جهانی حداقل یک برنامه و یا اپ گیمیفای شده داشته اند(خوب این پیش بینی قبل از این تاریخ بودهJ). بعضی از متخصصین پیش بینی می کنند که بازار گیمیفیکیشن در سال 2016 به 2.8 میلیارد دلار می رسد .

 

یادآوری : مفهوم بازی سالیان سال است که استفاده می شود طبق تحقیقاتی که باستان شناسان انجام داده اند شواهدی از اکتشافاتی در خاک ایران کشف شده که وجود تاس هایی را در 3000 سال پیش در این کشور گواه می دهد که نشان از وجود بازی در این کشور داشته است در چین هم موارد مشابهی دیده شده است .

تعریف گیمیفیکیشن : اگر بخواهیم یک تعریف ساده از آن عنوان کنیم به استفاده از مکانیک بازی ها و جایزه ها درمواردی غیر از بازی ها برای افزایش اشتیاق و تحریک کردن رفتار کاربران گیمیفیکیشن گفته می شود .شما می توانید از گیمیفیکیشن برای افزایش مواردی  چون وابستگی ، به اشتراک گذاری ، ساخت محتوا ، خرید و موارد مشابه استفاده کنید .

حالا چرا از بازی ها می خواهیم برای تحریک رفتار کاربران استفاده کنیم . چون مردم بازی ها را دوست دارند» تنها در سال 2010 بازی های دیجیتالی 25 میلیارد دلار فروش داشته اند .

حال ما برنامه ای براساس گیمیفیکیشن طراحی می کنیم تا با قرار دادن کاربر در داخل چیزی شبیه بازی آنها را ترغیب به کاری بکنیم که به آن مایل نیستند و انگیزه و لذت را در آنها تقویت کنیم و دریک کلام لذت بیشتری خلق کنیم .

اگر هنوز مفهوم این کلمه براتون سخت هست با چند تا مثال شاید نزدیک تر شوید :

-          کارمند برتر ماه شدن یک نوعش است

-         کسب کمربند مشکی کاراته نوع دیگری استفاده از گیمیفیکیشن است .

اگر بخواهیم واضح تر بگیم گیمیفیکیشن درباره ساخت یک بازی نیست البته نمی خوام بگم بازی ها بد هستند اونها فوق العاده اند .

نکته این است که با گذاشتن یک بازی بر روی سایتتان نمی توانید یک تجربه زیبا را خلق کنید .به طور کل یک وب سایت مبتنی بر شبکه های اجتماعی یک برنامه آموزش کارمندان یا یک برنامه کاهش وزن می تواند با استفاده از گیمیفیکیشن خیلی جالب تر و هیجان انگیز تر باشد .

 

اگر می خواهید مثال های بیشتری از گیمیفیکیشن در دنیای واقعی را مشاهده کنید می توانید سایت www.thefuntheory.com  را کلیک کنید

 این سایت  وابسته به شرکت فولکس واگن است که با هدف تغییر مثبت در نگاه کارمندان ایجاد شده است . چند مثال از این سایت رو عنوان می کنم  »

-         کمربند ایمنی ای که استفاده از آن برای افراد بامزه است

-         یک سطل آشغال که اگر بطری ای  در آن پرت کنید  به شما امتیاز می دهد !

-         یک دوربین سرعت سنج که اگر ماشین ها با سرعت مجاز از کنار آنها عبور کنند پلاک آنها را در یک لاتاری شرکت می دهد

-         پله های پیانویی : برای ترغیب مردم به استفاده از پله های معمولی به جای پله برقی دستگاهی ساخته اند که با پا گذاشتن بر روی هر پله صدای یک کلاویه از پیانو به گوش می رسد .

در حوزه دانشگاهی هم مثال جالبی وجود دارد که دانشگاه واشنگتون انجام داده است که در آن برای ترغیب مردم به همکاری در یک تحقیق علمی با استفاده از حل کردن یک پازل اتفاق می افتد .اگر به نظرتان موفقیت یعنی کشف پروتئینی که در درمان ایدز 15 سال محققیان را سر کار گذاشته و تبدیل این زمان به 10 روز باید بگم این هم یکی دیگر از موفقیت های این سیستم است!!

حقایق زیر بدیهی اند :

-         مشتری ها وفادار نیستند

-         کارمندان کم کارند

حقایق زیر نیز :

-         54 درصد مشتری ها در برنامه های وفاداری شرکت نمی کنند

-         69 درصد از مشتری ها از اجتماعات آنلاین دوری می کنند

-         50 درصد کارمندان با نرم افزارهای سازمانی اخت نمی شوند

-         88 درصد کارمندان از نرم افزارهای اجتماعی سازمانی استفاده نمی کنند

خوب چه چیزی کم است . انگیزه . پس وارد گیمیفیکیشن شوید !

نتایج گیمیفیکیشن را در تصویر زیر می توانید ببینید


 

دلایلی که نشان می دهد گیمیفیکیشن کار می کند :

-         GMAT را بکش (BTG)  : بزرگترین شبکه اجتماعی پذیرفته شدگان MBA .  این سایت از یک روش متفاوت گیمیفیکیشن شامل Badge و leaderboard استفاده می کند .نتیجه : 195% رشد در بازدید صفحات ، 370 % رشد در زمان حضور در سایت و 50 هزار فعالیت توسط 8000 کاربر سایت

-         Sneakpeeq : یک سایت حمل کننده وسایل و ابزارهای فشن : با جستجو و چرخش در سایت به کاربران برای رفتارهای خاصی مانند به اشتراک گذاری در فیسبوک و توییتر امتیاز داده می شد.

-         Interscope Records  : یک شرکت ضبط صدای آمریکایی که چند دوجین از هنرمندان با وی کار می کنند . برای تشویق کاربرانی که سایت را ببینند و لایک و کامنت  و به اشتراک بگذارند از گیمیفیکیشن استفاده می کند. بوسیله این کار کامنت ها 40 درصد، به اشتراک گذاری ها 18 درصد و انگیزش کاربران 650 درصد افزایش پیدا کرد.

-         Muchmusic.com : یک شرکت مرتبط با MTV که میلیون ها بازدید کننده هر ساله از سایتش دیدن می کنند. این سایت برای ثبت نام ، کامنت ، آپلود محتوا ، نظر دادن و غیره به کاربران جایزه می داد. نتیجه :23 هزار نفر اکانت ساختند 21 درصد بیشتر از قبل ، بازکشت کاربر به 30 درصد افزایش یافت بعلاوه به  325 هزار رفتار مطلوب کاربران جایزه داده شد همچنین 120 هزار بخش نیز برای کاربران  بازگشایی شد .

تمام اینها به شما می گه گیمیفیکیشن معجزه نمی کنه اگر محصول شما نکبت باشه و یا صنعت شما رو به افول باشه گیمیفیکیشن در اوضاع وخیم برای شما کاری نمی تونه بکنه. در این گونه مواقع مثل رژلب برای خوک زدن می مونه مهم نیست که چقدر رژ لب استفاده کنید باز هم خوک همان خوکه  . مردم به دنبال ارزش واقعی هستند اگر محصول یا سرویسی گند باشه گیمیفیکیشن چیزی از گند بودن اون کم نمی کنه .

چه کسانی از گیمیفیکیشن استفاده می کنند؟

-         خرده فروشها : شرکت هایی مثل فوت لاکر و سامسونگ از آن استفاده می کنند .

-         سیاست مداران: در سال 2012 در سایت باراک ابوما کمپینی براساس گیمیفیکیشن برگزار شد که جایزه آن خوردن شام با اوباما و بانو بود .

-         مراقبت سلامت: شرکت های بیمه سلامت مانند united health group ,bluecross blueshiled , Atena برنامه های گیمیفای شده ای برای پیشنهادات بیمه ای خود داشتند .مثلا آتنا سایت Mindbloom  را که یک بازی شبکه اجتماعی برای پیشنهادات سلامت به مردم هست را راه اندازی کرد.

o       Nike plus  : یکی از اپلیکیشن های بسیار جالب که می توان اهداف ورزشی تعریف کرد و از مربیان جهانی مشورت گرفت

o       Fitocracy : یک اپ iOS که می توان گزارشات تمارین را بر روی آن ثبت کرد .

o       Gympact  : یک برنامه که به کسانی که در آموزشها ی شان موفق شده اند پول میده که این پول رو  از کسانی که موفق نشده اند میگیره

o       Health rally  : می توانیم  دوستان و آشنایان را به تمرین و ورزش تشویق کنیم

o       Every move  : بوسیله این برنامه می توان به عنوان جایزه از تخفیف های بیمه های سلامت استفاده کرد

-         غیرانتفاعی :  در سازمان Movember  در خصوص سرطان پروستات و دیگر سرطان های آقایان اطلاع رسانی هایی انجام می شود .برای همین برای افزایش اقبال عمومی یک سری چالش و مسابقه  برگزار کرد که موفقیت آمیز بود

-         منابع انسانی :

o        شرکت Deloite  با عنوان آکادمی راهبری Deloite یک برنامه آموزشی برای کارمندان طراحی کرد که وقتی شرکت کنندگان برنامه رو کامل کنند در آن مشارکت کنند و دانش خود را به اشتراک بگذارند نشان افتخار و جایزه می گیرند که این افتخارات قابلیت انتقال به سایتهایی چون توییتر و لینکدین را دارند .

o       شرکت Marriote  یک بازی مانند farm vile  درست کرده به نام my marriote hotel که کارمندان در آن شرکت می کنند و به ازای کارهایی که در هتل به آنها داده میشه و سریع انجام بدهند امتیاز می گیرند و در بعضی جاها پا فراتر از گیمیفیکیشن گذاشته و به یک بازی واقعی تبدیل می شود .

 

توسعه یک برنامه گیمیفیکیشن

 

گیمیفیکیشن یک برنامه بلند مدت است و فقط یک پروژه نیست . شما نمی تونید سه ماه روی آن کار کنید و یک روز کلید آن را بزنید. باید بر روی آن به عنوان یک استراتژی برای سازمانتان کار کنید .

مراحل پیاده سازی اولیه :

1-     انتخاب دقیق اهداف کسب و کار

o       این خیلی مهم است که اهداف کسب و کار به درستی شناسایی شود

2-     شناسایی رفتار هایی از کاربران که برای کسب و کار شما مفید است

o       رفتارها پایه های برنامه های گیمیفیکیشن هستند. زمانی که این رفتارها شناسایی شوند شما می توانید مکانیک لازم را بکار گرفته و جایزه مناسب را انتخاب کنید

3-     انتخاب جایزه ها

o       جایزه ها بر چند نوعند :

§         فهمی : به شکل شهرت و وضعیت

§         دسترسی ها : به طور مثال دسترسی سریعتر به محصولات و امکانات جدید سایت، قدرت های مدیریتی یا رای های قوی تر

§         پولی : به طور مثال تخفیف ، حمل رایگان کالا ، کادو ها و جایزه دادن به یکدیگر

4-     انتخاب مکانیک های بازی

o       مکانیک بازی اجزای بازی را توصیف می کند در اصل ابزارهایی که توسط طراح بازی ساخته و بکار گرفته می شود تا به کاربران جایزه دهد.

5-     انتخاب چارچوب مناسب

o       چارچوب یک برنامه جامع برای رسیدن به اهداف کسب و کار است

o       که بر چند نوعند :

§         وفا داری اجتماعی :

·         برای مشتری غیر اجتماعی سایت خرید متمرکز بر جایزه

§         متخصص اجتماعی

·         برای مشتری- تولید محتوا و مشارکت متمرکز بر شهرت

§         هرم رقابتی

·         برای مشتری انگیزه برای  رقابت-متمرکز بر وضعیت و امتیاز

 

§         راهنمای نرم

·         برای کارمندان برای تکمیل فرآیندها و انطباق

§         مشارکت های شرکتی

·         برای کارمندان مشارکت بیشتر بین کارمندان، توسعه دهندگان و شرکا در جوامع داخل سازمانی

§         رقابتهای شرکتی

·         برای به چالش کشیدن مواردی که  در رقابت بین تیم ها در داخل سیستم های کسب و کار اهمیت پیدا می کند

6-     انتخاب اینکه سیستم را چه کسی برای شما بسازد و یا از کجا بخرید

7-     جمع آوری تیم گیمیفیکیشن

a.       بعضی اعضا باید از داخل شرکت و بقیه از خارج از شرکت می توانند باشند در داخل تیم نیز مشاورینی از شرکتی که پیاده سازی گیمیفیکیشن را انجام می دهد  و یا شرکت ثالثی وجود داشته باشد. به هر صورت می بایست این افراد باهوش و خلاق باشند

8-     تنظیم و پیاده سازی برنامه ی گیمیفیکیشن

a.       طراحی

b.       پیاده سازی

c.       تست

d.       مهاجرت

9-     استفاده از تحلیل ها برای دنبال کردن پیشرفت کار

a.       بوسیله تحلیل می فهمید که برنامه گیمیفیکیشن باعث پیشبرد رفتارهایی شده است که مطلوب اهداف کسب و کار شماست یا خیر؟ و با تغییر اجزا می توانید به یک چینش سودمند برسید.

 

پایان فصل اول 



این هم فصل اول امیدوارم که به دردتان خورده باشد 
لطفا درباره ادامه کار شیوه نگارش من و یا هر نکته ای که می تونه به ما کمک کنه نظر بدید