به نظرم رسید که چقدر خوب است برای اولین قدم متن انگلیسی ویکی پدیا را بعد از ترجمه در وبلاگ در چند قسمت قرار بدم 

و بعد از اون توی ویکی پدیای فارسی نیز بزارم .



این هم قسمت اول ویکی گیمیفیکیشن

لطفا من رو از اشکالات املایی نگارشی و پیشنهاداتون بی نصیب نزارید



برای ادامه کلیک کنید


گیمیفیکیشن (Gamification)

با Game Theory  اشتباه نشود


گیمیفیکیشن یعنی استفاده از "تفکر بازی"(Game thinking) و "مکانیک بازی"(Game mechanics) درزمینه و کاری جز بازی برای متعهد کردن{درگیرکردن} (Engage) کاربران برای حل مشکلات.گیمیفیکیشن در برنامه ها و فرآیندها برای بالا بردن تعهد کاربر ،بازگشت سرمایه گذاری ، کیفیت داده ها ، به موقع بودن و آموزش به کار می رود.


1-      تکنینک ها

2-      برنامه ها

3-      تاریخچه

4-      محدودیت های قانونی

5-      انتقادات

6-      موارد دیگر

7-      منابع

 

1-   تکنیک ها

گیمیفیکیشن تلاشی است برای نفوذ در خواسته های طبیعی مردم برای رقابت، پیشرفت، وضعیت موجود، ابراز وجود، بشر دوستی، و بسته شدن.(closure)

هسته استراتژی گیمیفیکیشن پاداش برای بازیکنانی است که وظایف خواسته شده را کامل کنند .

انواع جایزه شامل موارد زیر می باشد :

-          امتیاز(Points)

-          پیشرفت در نشان ها( Badge ) و یا مراحل

-          پر شدن نوار پیشرفت

-          و اعطای مبالغ مجازی

رقابت یکی دیگر از عناصر بازی هاست که در گیمیفیکیشن استفاده می شود .نمایان کردن جایزه ها برای دیگر بازیکنان بعد از انجام وظایف یا ساخت برد امتیازات (Leader Boards) از راههای تشویق کاربران برای رقابت است .

از دیگر راهکارهای گیمیفیکیشن شبیه کردن وظایف معمولی به بازی هاست .بعضی از راهکارها در این روش شامل : معنادار کردن انتخابها ، دلبستگی به سیستم با خودآموزهای سیستم ، افزایش رقابت ها و افزایش داستانسرایی می باشد .

 


برنامه ها

گیمیفیکیشن به صورت گسترده ای در بازاریابی استفاده می شود .بیشتر از 70 درصد از لیست شرکتهای Forbes Global 2000 طرحی برای استفاده از گیمیفیکیشن برای اهداف بازاریابی و حفظ مشتری دارند.برای مثال در نوامبر 2011 شریک استرالیایی شرکت یاهو در زمینه پخش  رسانه های آنلاین نرم افزار موبایل خود با نام Fango را اجرا کرده است که در آن تماشاگرهای تلویزیون از این برنامه استفاده می کنند تا با برنامه های اجرا شده از طریق تکنیک هایی مانند بررسی و بج (Badge) تعامل کنند .در فوریه 2012 برنامه بالغ بر 200.000 بار اجرا شده است . گیمیفیکیشن همچنین برای برنامه های وفادارنگاه داشتن مشتریان نیز به کار می آید.در سال 2010 استارباک(برند آمریکایی فروش قهوه ) یک سری بج به برنامه Foursquare  داد تا این برنامه بتواند تخفیف هایی را برای شهرداران هر منطقه در نظر بگیرد(شهردار در این برنامه به افرادی اطلاق می شود که به غنای محتوایی برنامه در محل خودشان کمک کنند).همچنین طرحهایی برای استفاده از گیمیفیکیشن برای هوش رقابتی و ترغیب مردم برای پر کردن نظرسنجی ها و در تحقیقات بازار برای بازشناسی برندها وجود دارد.گیمیفیکیشن همچنین با نرم افزار های پشتیبانی (Help Desk) نیز تلفیق شده است . در سال 2012 Freshdesk به عنوان یک نرم افزار خدمات به مشتری قابلیت های گیمیفیکیشن را به برنامه های خود افزود که در آنها به عوامل براساس کارایی شان بج هایی تعلق می گرفت .

گیمیفیکیشن همچنین به عنوان ابزاری برای ترغیب مشتری و دلگرم کردن رفتارهای مورد نیاز در بعضی از سایت ها نیز به کار می رود . به علاوه  گیمیفیکیشن به سادگی برای افزایش ترغیب در سایتهایی که براساس سرویس های شبکه های اجتماعی ساخته شدند نیز به کار می رود.




لطفا نظرتان رو در مورد این نوشته با من در میان بزارید