دوستان سلام ،

همانطور که در پست های قبلی گقته شد ما در قالب یک گروه مطالعه ای در حوزه گیمیفیکیشن هر کدام کتابی را برای مطالعه انتخاب کردیم و شروع به مطالعه کردیم.  من هم به عنوان یکی از اعضا سعی میکنم خلاصه بخش هایی را که مطالعه میکنم برای سایر علاقمندان در این وبلاگ به اشتراک بگذارم . امیدوارم بتوانم سهم کوچکی در توسعه دانش در این حوزه داشته باشم.

این کتاب که توسط گیب زیکرمن نوشته شده است که از بزرگترین صاحبنظران این حوزه است .

The Gamification Revolution : How Leaders Leverage Game Mechanics to Crush the Competition  

 فصل اول کتاب بیشتر به معرفی مفاهیم و مثالها می گذرد تا بتواند اهمیت موضوع را به خوبی ترسیم کند.


برای ادامه کلیک کنید



- برای اینکه از خیل عظیم رقبا جلو تر باشید باید بتوانید این آشفتگی موجود در بازار را در هم بشکنید و در سکوتی که ایجاد میکنید این فرصت شنیدن و انگیج شدن(engage)   را به مشتریانتان بدهید بتوانند بشنوند . تنها راه حل این موضوع گیمیفیکیشن (Gamification)  است .

 

- برنامه ریزی و پیاده سازی گیمیفیکیشن سازمانی در تمامی صورتهای خود دو وجه دارد:  مشتریان و کارکنان


- گیمیفیکیشن، پیاده سازی مفاهیم طراحی از حیطه بازی ها، برنامه های وفاداری و اقتصاد رفتاری است برای ایجاد انگیجمنت در کاربران.

  - به عنوان مثال شرکت fox Meyer در سال 1993 به دلیل عدم توجه به انگیج کردن کارمندان در پروژه تغییر در روند ارائه محصول، به کلی با شکست مواجه و متقبل خسارات فراوانی شد.

 - امروزه جلب توجه مشتریانی که پشت میز نشسته اند ، در حال رانندگی به سمت فروشگاه ها هستند و یا مقابل تلوزیون نشسته اند  به سمت برند شما سخت تر و سخت تر می شود.

 - در سالهایی که جهان با رکود دست و پنجه نرم می کرد تنها کسب وکاری که از این افت و خیز دچار تغییر و تاثیر نشد بازی ها بودند.

- اگر بر اساس سرعت و وسعت موفقیت های سیستم های گیمیفای شده امروزه، زمان را 15 یا 20 سال به پیش ببریم  مشخص میشود که بازی ها  به زودی تمامی انواع کسب و کارها را در بر میگیرد.

 

- انواع الگو های گیمیفیکیشن:

1.      بازی های داری یک جایزه بزرگ  مثل بلیط های بخت آزمایی

2.      بازی هایی که بر اساس دادن بازخورد آنی خلق شده اند

3.      بازی هایی که برای شبیه سازی یک وضعیت و رفتار و مهارت خلق شده اند

4.      بازی هایی که بر اساس جوایز و وضعیت قابل ارتقا در جازی ایجاد شده اند

5.      بازی هایی که بازیکنان میتوانند در آن استعداد خود را نشان داده و خلاقیت خود را گسترش دهند


- مقصود از انگیجمنت (Engagement ) چیست؟ این کلمه برای افراد مفاهیم مختلفی دارد اما می توان آن را با معیارهای متفاوت سنجید.

-      آخرین بازدید کاربر چه زمانی بوده است؟

-      هر چند وقت یکبار سر میزنند؟

-      کاربران چه زمانی می آیند و چقدر می مانند؟

-      به چند نفر ما را پیشنهاد می دهند ؟

-      وقتی از آنها می خواهیم به ما امتیاز بدهند. تجربه خود را چگونه ارزیابی می کنند؟

-      اگر از آنها پرسیده شود تا چه حد در مورد شرکت و یا برند شما می دانند؟

 

- بزرگترین، موفق ترین و طولانی ترین پروژه گیمیفای شده یک برند(در کشور آمریکا) بازی شرکت مک دونالد است که از مونوپولی الهام گرفته شده است . در این پروژه مشتریان یک منو دریافت می کنند و برای پر کردن موارد داخل منو باید به رستوران های مک دونالد مراجعه کنند و غذایی را که سفارش می دهند را مهر بزنند. برنده این بازی جایزه مالی بزرگی دریافت خواهد کرد.

 - در سالهای آینده  چالش اصلی و رقابت فزاینده میان برند ها و شرکتهایی خواهد  بود که با مشتریانشان ارتباط طولانی تر ، پر مفهوم تر و دقیق تری خواهند داشت.

 

- در دنیای کنونی که آلودگی صوتی کسب و کار ها رو به افزایش است استراتژی شما نباید این باشد که صدای خود را از آنها بلند تر کنید بلکه باید بتوانید صدا ها را بشکنید. شما باید بتوانید حبابی از سکوت خلق کنید. در این سکوت شما این امکان را ایجاد خواهید کرد تا بتوانید بر روی مشتریان و کارکنانتان تمرکز کنید. تنها در این صورت است که آنها در می یابند شما از آنها چه انتظاری دارید و چه چیزی را برایشان مناسب می دانید.  تا به امروز هیچ روشی برای این کار بهتر از گیمیفیکیشن شناخته نشده است.


تا بخش بعدی....