چه چیزهایی در این بخش می خوانیم :


o       فهم رفتار

o       تطبیق رفتارهای با اهداف مرتبط با مشتری

o       میزان کردن رفتارها با اهداف مرتبط با کارمندان

o       تفهیم رفتارهای ساده و پیچیده

great behaivior 



برای ادامه کلیک کنید


رفتارها اساس تمام برنامه های گیمیفیکیشن هست . اینکه اهداف کسب و کار تان را مشخص کنید کفایت نمی کند می بایست در ادامه مشخص کنید که کدام رفتار ها توسط مشتریان باعث پیشرفت اهداف شما می شود .

ّرای این کار  می توانید مکانیک هایی از بازی ها را تعریف کنید که رفتارها ی مد نظر رو پیش می برد و به کاربران برای انجام آنها جایزه دهید .

برخی از رفتارها به صورت زیر است :

o       خرید کردن

o       نظر دادن

o       مطالب جدید پست کردن

o       مقاله انتقادی نوشتن

o       رده بندی کردن

o       امتیاز دهی

o       به اشتراک گذاری

o       مشارکت کردن

o       به روز رسانی

o       تصحیح کردن

o       چک کردن محتوا

 

تبدیل رفتارهایی ارزشمند کاربران  به رفتارهای ارزشمند برای شما

 

خیلی مهم است که رفتارهای ارزشمند کاربران را از رفتارهای ارزشمند برای خودتان بتوانید تشخیص دهید :

 

رفتارهای با ارزش درونی برای کاربران : این رفتارها به صورت خودکار توسط کاربران ما انجام می شود چون این رفتارها با ذات آنها در ارتباط است . به عنوان مثال در سایتهای محتوا و یا پایگاه های دانش رفتارهای با ارزش درونی ممکن است خواندن و کامنت گذاشتن باشد . در یک سایت تجارت الکترونیکی شامل خواندن مقاله های انتقادی و خرید باشد . در کل رفتارهایی که به صورت طبیعی انجام می شود را رفتارهای با ارزش درونی گویند .

رفتارهای ارزشمند : رفتارهایی هستند که برای کسب و کار شما مهم است . این رفتار ها باعث افزایش درآمد و رشد سایت شما می شود .این رفتارها همچنین باعث پیشبرد اهدافی می شود که برای آنها شما برنامه گیمیفیکشین را طرح ریزی کرده اید . به عنوان مثال رفتارهای ارزشمند برای یک سایت محتوا محور شامل به اشتراک گذاری در فیسبوک و توییتر می باشد و برای یک سایت تجاری خرید یک محصول یا سرویس و همچنین نوشتن یک مقاله انتقادی می باشد.

نکته : در یک شرایط ایده آل رفتارهای با ارزش درونی با رفتارهای ارزشمند کاربران مطابقت می کنند . اگر این دوتا با هم مطابقت نمی کنند می بایست راهی را پیدا کرد که این اتفاق بیفتد . این جایی است که جوایز گیمیفیکیشن خود را نمایان می کند . وقتی برنامه تان را درست می کنید به رفتارهای با ارزش درونی جایزه می دهید کاربران به طور خودکار آن دسته از رفتارها را انجام می دهند چون برایشان ارزشمند است .  بعد از اینکه جوایز توسط کاربران قبول شد کم کم لایه ای از جوایز را رو می کنید که برای رفتارهایی هست که که می خواهید کاربران انجام دهند .اگر شما حرکت درستی انجام بدهید کم کم رفتارهای ارزشمند برای شما به رفتارهای درونی کاربران تبدیل می شود .

بعضی از اوقات تعریف کردن یک زنجیره از رفتار برای کسب و کار شما بهتر خواهد بود تا یک رفتار و آن گاه با کامل کردن آن زنجیره رفتار به کاربر جایزه داده شود .0

 

 

تفاوت مابین رفتارهای ساده و پیچیده

یک رفتار ساده رفتاری است که نیازمند توضیح بیشتری نیست مانند موارد زیر :

o       نظر گذاشتن

o       تماشا کردن ویدیو

o       نوشتن نقد

o       به درخواست مشتریان جواب دادن

 

رفتار پیچیده شامل یک یا چند رفتار ساده با توصیف کننده های بیشتر است .مانند موارد زیر :

o       نظر گذاشتن برای یک مقاله در خصوص مد

o       تماشا کردن یک ویدیو که هفته پیش منتشر شده

o       نوشتن یک نقد در خصوص یک محصول خاص

o       جواب دادن به یک مشتری در کمتر از 30 دقیقه

 

behaivior race


تطبیق رفتارهای مرتبط با مشتری با اهداف کسب و کار

همانطور که در فصل پیش عنوان شد اهداف کسب و کار در حوزه مشتریان شامل موارد زیر می باشند :

o       دامن زدن به درگیری کاربران

o       الهام کردن حس وفاداری به مشتریان

o       افزایش نرخ تبدیل فروش

o       ساخت جامعه مجازی

در این بخش درباره موارد بالا رفتارها و  سنجه ها یی معرفی می شوند :

1- افزایش درگیری کاربران

چه بخواهیم چه نخواهیم هدف اول بسیاری از کسب و کارها افزایش درگیری مشتریان است . همچنین این یکی از سخت ترین اهداف برای رسیدن است .

در بسیاری از مواقع رفتارهایی که وابسته به درگیری کاربران هست به نوع سایت شما بستگی دارد . در یک سایت محتوا محور ، "محتوا" کلید است بنابراین رفتاری که باعث پیشرفت اهداف شما شده و در ادامه به آن جایزه می دهید مرتبط با ساخت محتوا هست .

رفتارهایی که باعث رسیدن به این هدف می شود :

·         نظر گذاشتن

·         نوشتن یک پست در بلاگ

·         مطالب موجود را خواندن

·         رای دادن به یک مطلب

·         رتبه دادن به یک مطلب

با مثال سایت محتوا محور ادامه میدیم .  در نظر بگیریم تقریبا 90 درصد کاربران شکارچی هستند یعنی کسانی که مصرف می کنند و مشارکت نمی کنند . معمولا 9 درصد کاربران به طور معمول درگیر می شوند و در این میان تنها 1 درصد از آنها کاربران به درد بخور و اصلی شما هستند (Power user ) برای اینکه بتوانید تمام کاربران رو درگیر کنید می بایست تمام انواع رفتارها رو جایزه بدهید و برای این کار ابتدا می بایست آنها را اندازه بگیرید .

سنجه های(KPI) مرتبط با رفتارهای بالا می بایست شامل موارد زیر باشد :

o       تعداد نظرات

o       تعداد پست های بلاگ تولید شده

o       تعداد صفحات دیده شده

o       تعداد رای ها

o       تعداد رده بندی شده ها

اینجا یک پرسش مهم مطرح است که : "کاربران در سایت چگونه زمان شان را سپری می کنند و چگونه می توان این زمان را به صورت مشخصی اندازه گرفت ؟"

یک راه برای فهمیدن آن دنبال کردن آمارهای سایت هست .قبل از اینکه گیمیفیکیشن رو به سایت اضافه کنید بفهمید که چه رفتارهایی توسط کاربران برترتان انجام می شود بعد از اینکه گیمیفیکیشن رو پیاده کردید آنگاه می دانید که چه رفتارهایی را باید دنبال کنید .مثلا در یک سایت مرتبط با سلامت ثبت ساعت های ورزش های روزانه یک رفتار مناسب برای دنبال کردن است .

 

2) رفتارهایی که باعث القای حس وفاداری می شوند

وفاداری یعنی حس نزدیکی و خوش بینی به یک برند خاص  که باعث خرید از آن بیشتر از سایز برند ها می شه . حس وفاداری و درگیری مشتریان یک ارتباط دو سویه دارند هر چقدر اولی بیشتر شود دومی بیشتر می شود و برعکس . برای همین می توانید نتیجه بگیرید که خیلی از رفتارهایی که باعث افزایش درگیری کاربران میشه باعث افزایش وفاداری اونها هم می شود .

سنجه های حس وفاداری :

-         تعداد خریدها

-         تعداد ورود ها به سایت

در ضمن متادیتا به شما کمک می کند که کاربران را در دسته بندی های خودشان امتیاز دهید .مثلا کسی که به بخش موبایل سایت شما علاقه مند هست رو امتیاز دهی در خصوص موبایل کنید .


برگرفته از فصل چهارم کتاب گیمیفیکیشن کسب و کار برای احمق ها

ادامه دارد 


لطفا ما را از نظرات خود بهره مند کنید